Alle blogs

Een trektocht met de Adria Adora 512 UP

01.02.2019

Nederland-Duitsland-Italië- Slovenië-Oostenrijk-Duitsland-Nederland

Na veel verschillende vakanties; vliegvakanties met all-inclusieve hotels, een trektocht van hotel naar hotel met de auto en een camperreis, werd het nu tijd om het reizen met een caravan te ontdekken.

Een fijne vakantie begint met een goede voorbereiding. Mark had de reis grofweg uitgestippeld en de eerste overnachtingen alvast geboekt. Ondertussen was ik spullen die zeker mee moesten op onze reis aan het verzamelen. De caravan inrichten met campingservies, tuinstoelen, skottelbraai, toiletartikelen, kleding enz. Wat een leuke klus en wat zit er veel ruimte in deze caravan. De helft de kastjes was nog leeg toen we vertrokken.

Daar gingen we: op weg naar onze eerste bestemming 'camping Wolfsmühle' in Duitsland. Na ongeveer 4 uur rijden en een tussenstop kwamen we tegen 9 uur aan op de camping. Een vriendelijke man ontving ons en wees ons een grote staanplaats aan. Een prachtig plekje aan het water.  Deze mooie en goed verzorgde camping ligt aan rivier de Lahn, een zijrivier van de Rijn. Langs de camping loopt een treinspoor, hier hadden wij geen hinder van.

Na een goede nacht slapen, vertrokken we al vroeg richting het Lago Maggiore. Na een comfortabele rit van 11 uur en 4 pauzes kwamen we aan op camping Rose in Dormelleto, een kleine, sfeervolle camping met vriendelijk personeel. We kregen een plekje naast andere Nederlanders die heel behulpzaam hielpen om de caravan goed op de plek te duwen. We wilden net de luifel uitdraaien toen het keihard begon te regenen. Dan maar eerst de lodgetent van onze (schoon)ouders opzoeken. Deze waren enorm verrast dat wij 'spontaan' een paar dagen langs kwamen. Na een gezellige avond besloten we op tijd te gaan slapen.

De volgende morgen was het stralend mooi weer. Tijd om ons eens goed te installeren. Dit was zo gebeurd. Even de luifel uitdraaien, grondzeil neerleggen, tafel met stoelen klaarzetten en klaar waren we voor het ontbijt. Heerlijk even broodjes afbakken in een elektrisch oventje. Een eitje bakken, verse jus, bakje koffie en we konden er weer tegen aan. Vervolgens zijn we met de hele familie richting Stresa gereden om daar een markt te bezoeken, terrasje te pakken en uitgebreid te genieten van het heerlijke weer. Verder hebben we in deze dagen in Dormeletto een boottocht gemaakt richting Verbania, dit was een prachtige tocht. Helaas was de markt die we wilden bezoeken nog niet opgezet. We zijn een dag naar Milaan geweest, heerlijk gewinkeld en onze ogen uitgekeken in winkels als Luis Vuilton, Prada, Gucci en Ralph Laurens.

Onze laatste dag in Dormelleto hebben we gevuld met een bezoek aan de markt in Arona, watersport, lekker uit eten en 's avonds was er een fantastische vuurwerkshow in Rango. Een geweldige afsluiter van een paar mooie dagen in Dormeletto.

Nu was het weer tijd om ons boeltje te pakken. Mark zorgde voor de ‘buitenkant ronde’ (stroomkabel oprollen, tuinstoelen opbergen, grondzeil opvouwen, toiletcassette leeggooien enz.)  en ik deed de binnenkant. Even afwassen, met een doekje erdoor en alle losse spullen weer in de kastjes opbergen. Het was zo gepiept. De auto er weer voor en door naar Venetië. Een tocht van ruim 300 km. Na een goede reis kwamen we aan op camping Fusina, deze camping ligt op het vaste land tegenover Venetië.

Op deze camping mocht je zelf je plek uitkiezen. Wij kozen voor een plekje onder één van de vele bomen zodat we fijn veel schaduw hadden. We installeerden ons en gingen vervolgens lekker zitten met een tijdschrift. Vanaf onze plek zagen we allerlei boten en grote olietankers voorbij varen, een mooi gezicht.

De volgende morgen namen we om 10 uur de zogenoemde Vaporetto, dit is de waterbus die ons naar Venetië bracht. Vanaf de camping was het 100 meter lopen naar de opstapplek, erg handig. In Venetië keken we onze ogen uit. Prachtig al die bruggetjes, de gondels, krioelende mensen en leuke winkeltjes. Aan het eind van de middag gingen we voldaan weer met de waterbus terug naar de camping.

Ik maakte een lekkere pan met rijst op de kookplaat in de caravan, en besefte even weer hoe praktisch een caravan eigenlijk is. Echt ideaal dat we alles bij ons hadden. Een goed gevulde koelkast en vriezer, voorraadkast en kookplaat. Alleen de vaatwasser ontbrak maar ja daar hadden we Mark voor 😊.

De volgende dag zijn we 's middags met de Vaporetto naar het strand gegaan in Alberoni. Een heerlijk middagje relaxen aan een schoon strand. Vanaf hier namen we aan het einde van de middag een andere Vaporetto richting Venetië. We bezochten hier het beroemde San Marco plein, met het Dogepaleis en de kathedraal San Marco. We liepen door de galerij met allerlei leuke, maar wel prijzige winkeltjes. We zijn maar niet op een terrasje gaan zitten, 18 euro voor een cappuccino is hier niets... Toen we doorliepen kwamen we bij Bacino Orseolo dit is de opstapplek voor een Gondelvaart. Het was hier een drukte van belang. We zijn verder gelopen door alle leuke straatjes en bruggetjes en zijn uiteindelijk op een mooi terrasje gaan zitten, waar we uitkeken over het drukke waterverkeer wat af en aan ging. Na een heerlijk diner namen we weer de waterbus naar de camping. Fijn nog even met een glaasje wijn buiten zitten en nagenieten van een fantastische dag en het terug kijken van de vele gemaakte foto's. Venetië is echt het bezoeken waard! Maar na 2 lange dagen vonden wij het ook wel prima om weer door te reizen.

We gingen nu de grens over naar Slovenië en hoopten dat ze op camping Sobec nog een plaatsje voor ons hadden.  Daar aangekomen stonden we versteld, wat een enorme camping. We mochten zelf een plek uitkiezen, maar op zaterdamiddag was de keus niet zo groot meer. Toch konden we de caravan nog mooi neerzetten en was er ook plaats voor de auto.

Zondag zijn we naar het meer van Bled gegaan. Het was er druk maar desondanks hebben we heerlijk gezeten aan de rand van het meer en Mark heeft prachtige foto's gemaakt.

De volgende dag vertrokken we al vroeg richting Podhom om door de Vitgar kloof te wandelen. Een prachtige kloof waar je langs het water loopt over houten paden en bruggen. Het water heeft allerlei kleuren en is heel helder, je ziet de vissen zwemmen. Toen we de kloof uit kwamen zijn we doorgereden naar Radovljica. Een gezellig plaatsje met musea, restaurantjes en andere bezienswaardigheden. Wij zijn bij Gostilna Lectar naar binnen gegaan. Hier worden de traditionele peperkoeken met de hand gemaakt en versierd. We hebben een kijkje genomen in het museum en daarna hebben we wat gedronken en gegeten in het sfeervolle restaurant. Zeker de moeite waard! De rest van de dag hebben we genoten van de rust op de camping en gekokkereld op de skottelbraai.

Dinsdag zijn we naar Ljubljana geweest, de hoofdstad van Slovenië met de bekende Dragon Bridge. Wij waren niet zo onder de indruk van de brug, maar zijn er wel over heen gelopen om naar de Central Market te gaan, een groot marktplein met allerlei kraampjes. Helaas waren veel kraampjes leeg en viel het wat tegen. We aten een patatje bij een gezellig restaurant en zijn vervolgens doorgereden naar Bohinj. Hier hebben we genoten van het koele, heldere water en het prachtige uitzicht. Fantastisch!

De volgende morgen verruilden we Slovenië alweer met Oostenrijk. We reden naar camping Hubebauer en zijn 's middags naar de stad Salzburg gegaan. Wat hebben we genoten van de belangrijkste winkelstraat van Salzburg, de Getreidegasse met prachtige uithangborden, barokke gevels, leuke souvenirwinkels en het geboortehuis van Mozart.

Eigenlijk hadden we nog lang niet genoeg gezien in Salzburg maar zo langzamerhand moesten we toch gaan nadenken over de terugreis. We besloten dat we de volgende dag een lang stuk zouden rijden door Duitsland zodat we geen last zouden hebben van de weekend drukte en we zaterdag nog maar een klein stukje hoefden te rijden naar huis.

Dus vertrokken we donderdagmorgen maar op tijd om helemaal richting Sassenberg te rijden. Na een lange reis kwamen we ’s avonds aan bij camping Heidewald. Ook hier mochten we weer zelf een mooie plek uitzoeken. Het was een nette camping met schoon sanitair en vriendelijk personeel, fijn! Vanaf hier hebben we plaatsen Sassenberg en Warendorf nog bezocht. Warendorf had een leuk winkelcentrum en gezellige restaurantjes.

Verder hebben we genoten van de rust op de camping en omgeving. Zaterdagmorgen hebben we ons boeltje ingepakt zijn we naar huis gereden.

Ons caravan avontuur kwam ten einde. Maar wat hebben we genoten! Wat hebben we veel gezien en gedaan. Wij zijn heel enthousiast geworden over het reizen met een caravan en zijn tot de conclusie gekomen dat het voor ons echt een fantastische manier is om zo op vakantie te gaan. Wij zijn helemaal om!